Etiketter

P9056637

Enkel, snabb, billig och gott.

För någon dag sedan slängde jag ihop lite efterrätt. Det fick bli Äppelknyten som jag hittat receptet på hos Fru Sofie.
Så enkla och Goda.
Perfekta att ha till Fikat eller som dessert med lite vaniljglass.

Skala och tärna 2 normalstora äpplen, jag använde mig av dem vi har på gården och fick då ta 6 stycken
Lägg i en het stekpanna tillsammans med 50g Smör, 1tsk kanel, ½tsk kardemumma och 3 msk socker eller 4 msk råsocker
Stek tills äpplena blivit mjuka, låt gärna stå en stund och svala och stelna.

Lägg ungefär 1 msk av äppelröran i smördegsplattor som du skurit i 10x10cm plattor.
Vik ihop och pensla med uppvispat ägg. Grädda dem i 225 grader ca 20min till knytena fått färg.

Servera gärna med en liten skopa vaniljglass.

Lycka till

