Taggar

, , ,

Vad är en jul utan finska julstjärnor? För mig känns allt lite fel då.
Super enkel och inte så söta bakelse som finnar älskar att äta till jul.

finska julstjärnor

För 10 stycken stjärnor behöver du ett packet med 5 plattor smördeg och plommonsylt.
I Finland kan man köpa plommonsylten på burk eller tub, men jag har inte hittat nåt liknande i de svenska affärerna så jag gjorde egen istället. Bus enkelt.

250g Torkade katrinplommon
½-1dl vatten
Koka upp plommonen och vattnet i en kastrull tills plommonen mjuknat och börjat falla sönder. Ta av från värmen och mixa med mixerstav till en slät massa.
Smakar bättre än den köpta.

För att göra Julstjärnor.
Låt smördegsplattorna tina p bakplåtspapper. Dela dem på hälften och skär in ett snitt i varje hörn mot mitten ca 2½cm.
Lägg en klick plommonsylt i mitten och börja vika in vartannat hör mot mitten.Grädda den i mitten av ugnen i 200° i ca 10-15 minuter eller tills det blivit gyllenbruna. Låt svalna och pudra över ett lager Florsocker.
Serveras dagsfärska, helst varma.
Mumsigt värre, värt att testa den 6 december då finland firar självständighetsdag.

Nu ska jag ta mig an den super stora tvätthögen som ska vikas och läggas in i skåpen innan det är lov att krypa upp i soffan med värmefilten, ett glas glögg och en julstjärna.