Taggar

, , ,

karelska piroger

På onsdag ska vi ha lillajulsfika med en touch of Finland med Måndagsgruppen här hemma hos oss.
Då är karelska piroger ett givet alternativ, inte för att det det är speciellt juligt utan för att det är typiskt finskt och otroligt gott.
Inte kanske det enklaste att bak. Många steg hit och dit, men så värt mödan.

Karelska Piroger eller som det heter i Finland Karjalan Piirakka
12st

Pirogdeg
2.25 dl vatten
1tsk salt
6dl rågmjöl

Fyllning
2dl grötris, rundkornigt
4dl vatten
6dl mjölk
1tsk salt

Pensling
1msk mjölk
1msk smält smör

Till servering
3 hårdkokta ägg
150g rumsvarmt smör

How to

1. Koka riset och vattnet i ca 10min, du kan om du vill tillsätta en msk smör.
Späd på med mjölken och saltet.
2. Koka under lock på svag värme i ca. 45min eller tills riset är mjukt och allt fått grötkonsistens, späd på med mer mjölk om det behövs.
Låt gröten kallna.
3. Arbeta samman vatten, salt och mjöl till en smidig deg. Det går att använda grovt eller fint rågmjöl, jag använde fint.
4. Forma degen till en rulle på ca. 5cm i diameter och skär den i 12 bitar (jag skar min i 17bitar och dom blev inte jätte stora, men lagom).
Kavla ut varje bit till en tunn rundel ca 14vm i diameter.
5. Stapla rundlarna på varandra med lite mjöl i mellan och låt dem vila en stund, ca 30 min.
6. Borsta bort mjölet från rundlarna och bred på ca 2msk gröt, jag tog ca 1msk gröt. Vik upp kanterna lite över fyllningen. Vecka kanterna. Pirogerna ska se ut som en bred liten båt.
7. Lägg pirogerna på bakplåtsklädd plåt och grädda dem i 250° i ca 10-12min.
8. Pensla pirogerna med smält smör och mjölk direkt när de tas ut ur ugnen.
9. Pirogerna ska svalna och mjukna en stund. Lägg dom på en bakduk och täck över dom med en annan över dem.
10. Hacka de hårdkokta äggen och blanda dem med det rumsvarma smöret och servera äggröran till pirogerna.

Lycka till

Ifall ni vill printa ut receptet, hittar ni det här nere.

karelskapiroger recept