Taggar

, ,

Bild
Blev så sugen på saffransbullar att jag bara var tvungen att baka.
Eftersom ingen ivår familj är speciellt førtjusta i russin eller mandelmassa fick det bli med en egen liten tvist.

Ett enkelt recept, har du saffran hemma har du alla ingredienser hemma.
Gillar inte att det ska vara grejer i degar som inte alltid finns i kylskåpet eller førådet, då blir de aldrig gjort. Eftersom jag är lite av en impuls person som oftast inte planerar innan jag bakar.

SAFFRANS BULLAR

125g smør eller margarin (rumsvarmt)
5liter mjøkl
50g jäst
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1g saffran (två påsar)
13dl mjøl

Värm mjølken i en kastrull till ungerfär 37grader, blanda i saffranen som du gærna kan mortla tillsammans med en sockerbit før mer smak.
Blanda undertiden jästen och sockret i en stor bunke, tillsätt saltet när sockret och jästen liknar sirap i konsistensen.
Rør ner mjølkblandningen och tillsätt hälften av mjølet. Blanda väl.
Klicka ner smøret och tillsätt mer mjøl tills degen fått fin fast konsistens.
Knåda e stund før att øka elasten i degen, ungefär 5 minuter i assisteneten eller handvisp (då har jag førståss degkrokar)

Låt degen jäsa under bakduk i ca 40min.

Dela degen i 3 lika stora degar, knåda inte utan kavla ut den så tjock som du vill ha den och bre ut ett lager av smør, strø på socker och vaniljsocker och massera in det i smøret med händerna, vill man inte kläta ner händerna går det också jätte bra att blanda smør, socker och vaniljsocker innan och bre ut allt på en gång. Men jag tyckar att masserar man degen lite så tillfør man lite extra kärlek.

Gør gifflar eller vanliga snurror, varfør inte en flätad bullalängd. Låt jäsa ytterligare 30min ungefär.

Ställ ugnen på 230grader, med varmluft kanske 210grader.
Pensla bullarna med vispat ägg oc strø øver pärlsocker.
Låt de gräddas i mitten av ugnen tills de blivit gyllenbruna.