Taggar

,

 
 
 


I lördags passade jag på att utnyttja min födelsedag till Max. Till middag bestämde jag att vi ( läs jag) skulle äta blåmusslor. Ingen annan i familjen är värst förtjusta i dem, och att försöka få Micke att smaka en är ett projekt jag ännu inte orkat utföra.
 Barnen fick pizza till middag och Vi tog musslor, räkor och ost när barnen somnat.
 
 Musslor är en stor favorit och nåt jag skulle kunna äta mycket oftare. Sättet inte kostar värst många kronor för ett nät/ 1kg är ett stort plus.
 Det tar en stund att förbereda, men när du väl har preppatgår det hur enkelt och snabbt som helst.
 
 Moules Marinières
 1kg färska blå musslor
 1 liten charlottenlök
 2dl torrt vittvin
 1/2 del färsk persilja
 1tsk smör
 1 krm svartpeppar
 1msk vetemjöl
 1dl vispgrädde
 
 Börja med att skrubba alla blåmusslor, rensa bort de som är sönder och de som inte sluter sig när du knackar på skalet. ( det här är det som tar längst tid)
 Hacka löken fint och fräs den i smöret i en stor kastrull.
 Häll i fin hackad persilja och häll över vinet och grädden
 Låt koka upp innan du häller i alla musslor och lägger locket på.
 Låt koka under lock i 5 minuter
 Ta ur alla musslor, här kan du välja om du lägger allt i en stor skål eller portionerar ut dem i flera.
 Såsen reder du nu med vetemjölet och låter koka upp, vispa samtidigt som du häller i vetemjölet så minskar du risken för klumpar.
 Häll såsen över musslorna
 Klara att äta, servera gärna nybakat bröd till och vinet du använt till musslorna
 
 Så nu har du en perfekt förrätt eller som för mig en super stor skål med havets godaste.