Taggar

 
 
 


(Världens sämsta bild, jag vet. Men soppan är god)
 
 Regnet har övergått i stora snöflingor och marken har blivit vit och ren för stunden. Hur länga har vi inte väntat på att landskapet ska förvandlas till ett vinterland? Den här vintern är lite märklig. Men nu kanske den kommer.
 
 Tidigare idag gjorde jag äntligen spenatsoppa, en stor favorit iallafall hos mig.
 När jag studerade i Vasa mellan 16 och 18 hade jag alltid ett paket frusen spenatsoppa i frysen, har inte hittat färdig gjord spenatsoppa i frysdisken i Sverige men i Finland finns det i portions förpackning. Mums så gott och mättande.
 
 Idag slängde jag och Mélanie ihop en egen enkel variant, som var precis så krämig och med en massa smak av spenat. Perfekt till lunch en grå mulen dag som idag.
 
 
 ENKEL SPENATSOPPA
 
 1msk smör
 1msk vetemjöl
 5dl mjölk (eller 2 dl grädde och 3 dl mjölk)
 1 dl frusen spenat färdig hackad
 Salt, vitpeppar
 1 tsk buljong
 
 
 Smält smöret i en kastrull blanda i smöret och låt fräsa en stund för att få lite mera smak.
 Häll i mjölken och koka upp.
 Jag hällde i den frysta spenaten utan att Tina den och lät det koka upp igen. Smaksätt med salt och peppar och eventuellt buljong.
 
 Koka ett hårdkokt ägg per person ( det här receptet räckte till 3 personer men skulle säga att det är till 2 vuxna)
 
 Enklare än så här kan det inte bli…
 
 
 Måste snart göra det här igen